HOME         WORKS         STUDIO         BIO         CONTACT        RAYMOND MINNEN
 
EXHIBITIONS
Tentoonstellingen - een selectie vanaf 1996
Museum voor Moderne kunst Oostende , overzichtstentoonstelling (1996) - Galerie La Papéterie, Brussel (1997) - De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond (1997) - Galerie Jos Jamar, Antwerpen (1997) - CC De Markten, Brussel (1998) - Galerie Cum Laude, Mol (1998) - CC ‘t Getouw, Mol (1999) - De Watertoren, Centrum voor hedendaagse kunst, Vlissingen (1999) - In de ban van de ring, Provinciaal Museum voor Hedendaagse Kunst, Hasselt (1999) - CC Jacques Franck, St.Gilles, Brussel (2000) - De Halle, CC de Werft, Geel (2000) - Galerie La Papéterie, Brussel (2001) - Jacob Smitsmuseum, Mol (2001) - De Kennis van Kenis, Domein Reckheim, Oud Rekem (2001) - Galerie Cum Laude-CC ‘t Getouw, Mol (2003) - Z33, Freespace, Hasselt (2005) - Biënnale van Borgloon, De Stroopfabriek, Borgloon (2005) - Kasteel Le Paige, Herentals (2005) - De Schrijnwerkerij, CC de Werft, Geel (2006) - Pop in a box, Box38, Oostende (2006) - L’humour Noire, Galerie 100 titres, Brussel (2007) - Heropening atelier-galerie-beeldentuin “TOET-ANCH-RAMON”, Mol (2007) - 't Kristalijn - Mol (2008) - "Jeux de mots, jeux d'images" - 100 titres Brussel, Galerie Lieve Lambrecht Merendree, Musée Ianchelevici La Louvière, Felix Pakhuis Antwerpen (2008-2009) - Atelier 20+03 – Turnhout (2009) - Tarmac – Meerhout (2009) - "Van Baksteen tot heden" - Jakob Smitsmuseum Mol (2010) - "Portraits d'artistes" - Stichting SMartBe Brussel (2010)
“ART ON PAPER” – THE WHITE HOTEL LOUISE – BRUSSEL (2011) - GALERIJ DE ZWARTE PANTER – ANTWERPEN (2011) - “CARTES POSTALES” – 100TITRES - BRUSSEL (2011) - “WE ARE THE ONLY ARTISTS IN THE VILLAGE” – TARMAC-MEERHOUT(2011) - “ WAARHEID EN LEUGEN” – DOMMELHOF – NEERPELT (2012) - OPEN KUNSTATELIER ROUTE – MOL (2012) - “MAK” – TARMAC – MEERHOUT – (2012) - “ “ART ON PAPER” – THE WHITE HOTEL LOUISE – BRUSSEL (2012) - APOSTELHUIS – ALDEN BIESEN (2012) - OFF-ART FAIR – BRUSSEL (2013) - 100TITRES 25 ANS DE GALERIE – BRUSSEL (2013) - SMISSEBROEK RUIMTE VOOR KUNST – WELLEN (2013) - GALERIJ DE ZWARTE PANTER- ANTWERPEN (2013)
 Exhibition  Exhibition  Exhibition
 Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition
 Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition
 Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  Exhibition  
 Zwarte Panter 2017  Zwarte Panter 2017  Zwarte Panter 2017  Exhibition  Exhibiti  
 
  >>> EXHIBITIONS   
  
Tentoonstellingen - een selectie vanaf 1996:      - Museum voor Moderne kunst Oostende , overzichtstentoonstelling (1996)
- Galerie La Papéterie, Brussel (1997)
- De Nederlandsche Cacaofabriek, Helmond (1997)
- Galerie Jos Jamar, Antwerpen (1997)
- CC De Markten, Brussel (1998)
- Galerie Cum Laude, Mol (1998)
- CC ‘t Getouw, Mol (1999)
- De Watertoren, Centrum voor hedendaagse kunst, Vlissingen (1999)
- In de ban van de ring, Provinciaal Museum voor Hedendaagse Kunst, Hasselt (1999)
- CC Jacques Franck, St.Gilles, Brussel (2000)
- De Halle, CC de Werft, Geel (2000)
- Galerie La Papéterie, Brussel (2001)
- Jacob Smitsmuseum, Mol (2001)
- De Kennis van Kenis, Domein Reckheim, Oud Rekem (2001)
- Galerie Cum Laude-CC ‘t Getouw, Mol (2003)
- Z33, Freespace, Hasselt (2005)
- Biënnale van Borgloon, De Stroopfabriek, Borgloon (2005)
- Kasteel Le Paige, Herentals (2005)
- De Schrijnwerkerij, CC de Werft, Geel (2006)
- Pop in a box, Box38, Oostende (2006)
- L’humour Noire, Galerie 100 titres, Brussel (2007)
- Heropening atelier-galerie-beeldentuin “TOET-ANCH-RAMON”, Mol (2007)
- 't Kristalijn - Mol (2008)
- "Jeux de mots, jeux d'images" - 100 titres Brussel, Galerie Lieve Lambrecht Merendree, Musée Ianchelevici La Louvière, Felix Pakhuis Antwerpen (2008-2009)
- Atelier 20+03 – Turnhout (2009)
- Tarmac – Meerhout (2009)
- "Van Baksteen tot heden" - Jakob Smitsmuseum Mol (2010)
- "Portraits d'artistes" - Stichting SMartBe Brussel (2010)
- “ART ON PAPER” – THE WHITE HOTEL LOUISE – BRUSSEL (2011)
- GALERIJ DE ZWARTE PANTER – ANTWERPEN (2011)
- “CARTES POSTALES” – 100TITRES - BRUSSEL (2011)
- “WE ARE THE ONLY ARTISTS IN THE VILLAGE” – TARMAC-MEERHOUT(2011)
- “ WAARHEID EN LEUGEN” – DOMMELHOF – NEERPELT (2012)
- OPEN KUNSTATELIER ROUTE – MOL (2012)
- “MAK” – TARMAC – MEERHOUT – (2012)
- “ART ON PAPER” – THE WHITE HOTEL LOUISE – BRUSSEL (2012)
- APOSTELHUIS – ALDEN BIESEN (2012)
- OFF-ART FAIR – BRUSSEL (2013)
- 100TITRES 25 ANS DE GALERIE – BRUSSEL (2013)
- SMISSEBROEK RUIMTE VOOR KUNST – WELLEN (2013)
- GALERIJ DE ZWARTE PANTER- ANTWERPEN (2013)
- ‘Tegen de muur” - LAKENHAL- HERENTALS (2014)
- “Breuklijn” – Mijngebouwen – BERINGEN (2014)
- GALERIJ DE ZWARTE PANTER - ANTWERPEN (2015)
- “Portrait d’artistes” – SMart – BRUSSEL (2015)
- “Nacht van het Kempisch erfgoed” - Jakob Smitsmuseum - MOL (2016)
- Dailey bul & Co - LA LOUVIERE (2017)
- TARMAX – MEERHOUT (2017)
- GALERIJ DE ZWARTE PANTER – ANTWERPEN (2017)
- BXL Dorado - Begijnhofkerk – Brussel (2018)
- 944 Handen – Hofke van Chantraine - Oud-Turnhout (2018)
- The Dailey Bull & Co - La Louviere (2019)
- CC Palethe – Pelt (2020)
  >>> PUBLICATIONS   
  
   
Publicaties

• Catalogus uitgegeven door Museum voor Moderne Kunst
     Oostende (1996)
• Catalogus uitgegeven naar aanleiding van de dubbeltentoonstelling
     in CC ‘t Getouw en Galerie Cum Laude - Mol (2002)
• Boek “Raymond Minnen - la subversion des objets - an artist in wonderland”
     uitgave van galerie 100titres en Yellow Now (2011) – ISBN 2-87340-272-3
• Catalogus “Nico Hendrickx-Raymond Minnen”
     uitgave CC De Kimpel, Bilzen (2012)

 VIDEO
  >>> vrt   
  >>> 't getouw   
  >>> cum laude   
  >>> interview   


CRITICS 
       >>> Alain de Wasseige 

 >>> W. Van den Bussche 
“…De assemblagetechniek is zijn middel bij uitstek. Hij hanteert het op virtuoze wijze bij het samenstellen van zijn werk,dat hij evenwel, zoals reeds aangehaald, onttrekt aan de banaliteit door het in gips te hergieten. Zijn ongebreidelde fantasie en grote dosis humor maken hem echter los van het zuiver toeeigenen van …? Hij beleeft aan het bijeenbrengen van de dingen een verhaalachtig genoegen. Het zuiver anekdotische wordt overstegen door de kracht van het sculpturale medium. De magische binding met figuren, toestanden uit de wereld van het kind, veroorzaakt soms een interne schok met soms feeëriek karakter…”
“…Ieder stuk bestaat op zichzelf, doch, eenmaal binnengebracht in het geheel, speelt het echter een rol in het zielstheater van de kunstenaar. Het vreemde in een wereld ons allen echter goed bekend, ontsluit hij voor ons oog! Deze wereld beweegt zich op de rand van kitsch en kunst, maar is daardoor alleen al grensverleggend en aan zichzelf gewaagd…”

W. Van den Bussche, hoofdconservator Museum voor Moderne Kunst, Oostende

 >>> Inge Henneman 
“…Raymond Minnen ken ik als een beminnelijk man met baard, die gewapend met emmers vol gips - zo ziet hij zichzelf in “zelfportret met emmertje gips” - sinds de jaren ‘70 ononderbroken werkt aan de creatie van een geheel eigen wereld, in zijn huis-tuin-atelier en toebehoren te Mol. Het meest eigene van die wereld lijkt me de absurde verbeelding en de relativerende humor in alle registers van geestige vondsten tot groteske effecten, van milde satire tot cynische spot. Bij nader toezien is het ook een dubbelzinnige wereld, de dingen zijn niet helemaal wat ze lijken. Ze balanceren vaak tussen levensecht realisme en losgeslagen fantasie, zoals de monumentale installaties met figuren in gips en polyester naar levend model, en de replica’s van gewone gebruiksvoorwerpen, levensmiddelen en verpakkingen. De toeschouwer wordt door deze trompe-l’oeil effecten vaak op het verkeerde been gezet…”

Inge Henneman, kunsthistorica

 >>> Rob Goswin 
“…Met veel zin voor humor, maar bijwijlen met een even indringende ironie, benadert Raymond Minnen het doen en laten van zijn medeburgers. Langsheen zijn soms groteske beelden spreekt hij een taal die hekelt, hamert, huilt, lacht maar tezelfdertijd ook zalft en nooit kwetst. Hij is een helende toeschouwer die het lamentabele bestaan van de alledaagsheid, met de verzwegen en verborgen burgergeheimen, uitbeeldt. Hij heeft het relativeren van de dingen tot een tweede natuur gemaakt en beleeft oneindig veel plezier telkens hij gestalte geeft aan de absurditeit. De grens tussen kunst en kitsch wordt zo subtiel gescheiden, dat de ogenschijnlijke banaliteit, zówel in het éne als in het andere kamp terug te vinden is…”

Rob Goswin

 >>> Angelique Spaninks 
“…Zo kleurrijk, zo vrolijk, zo absurd, maar tegelijk ook zo boordevol verwijzingen, én met een serieuze ondertoon, zie je een kunstenaar nog zelden werken…”

Angelique Spaninks, kunstcritica

 >>> Leo de Ley 
“Kunstenaar Raymond Minnen zet de “moulage” centraal. Hij giet dagelijkse voorwerpen, vaak kitscherige objecten of religieuze beeldjes, af die een beladen politieke of religieuze betekenis in zich dragen. Zo eert hij op zijn eigen manier het banale en banaliseert meteen datgene wat geëerd zou moeten worden. Hier toont hij een ensemble in diverse variaties met Lenin als centrale gast.
Bij Minnen is in ieder geval niets wat het lijkt. Deze Kempenaar speelt briljant met betekenissen en gooit vaststaande feiten onverwacht om.”

Leo de Ley